Sunday, August 2, 2015












ANATOMY  LESSONS




The Osteology Lesson of Dr. Egbertsz


Thomas Keyser. 1619
"Here we see Dr. Egbertsz explaining a detail about the left humerus. Professors at that time used to wear  a big hat which gave them a more hierarchic position among his disciples. The skeleton placed in the middle of the painting is the main character. The other character is the black color which is well balanced with the clear colors. The participants in the background follow the explanation of the teacher. The ones in the foreground look at the viewers inviting them to  be part of the picture. Three years before, with ten days difference, Cervantes and Shakespeare had passed away. Nine years later William Harvey published his De Motu Cordis".

"Aquí vemos al Dr. Egbertsz explicando un detalle sobre el húmero izquierdo. Los profesores de aquella época solían llevar un sombrero grande que les daba una posición más jerárquica entre sus discípulos. El esqueleto colocado en el centro de la pintura es el personaje principal. El otro personaje es el color negro que está bien balanceado con los colores claros. Los participantes en el fondo siguen la explicación del profesor y los que están en el primer plano invitan a los espectadores a ser parte de la pintura. 
Tres años antes, con diez días de diferencia, habían fallecido Cervantes y Shakespeare. Nueve años más tarde William Harvey publicó su De Motu Cordis".







Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp



 Rembrandt.  1632

"This was the first time Rembrandt signed one of his paintings with his real name instead of his monogram RHL, at the left upper corner. It is a depiction of Dr. Tulp dissecting the tendons of the left forearm, reading the book De humanis corporis fabrica of Vesalius. Medical students could pay to enter the theater and see the physicians posing for the artist. It is said that Rembrandt drew the insertion of some tendons in the wrong place.Twelve years later, in 1644, Descartes would publish his Meditations".


"Esta fue la primera vez que Rembrandt firmó una de sus pinturas con su nombre real en lugar de su monograma BSR , según aparece en la esquina superior izquierda. Esta es una representación del Dr. Tulp disecando los tendones del antebrazo izquierdo, mientras que lee el libro De humanis corporis fabrica de Vesalio. Los estudiantes de medicina podían pagar para entrar al teatro y ver a los médicos que posaban para el artista. Se dice que Rembrant dibujó la inserción de algunos tendones en el lugar equivocado. Doce años más tarde, en 1644, Descartes publicaría sus Meditaciones".








The anatomy Lesson. Dr. Frederik Ruysch.

Jan van Neck. 1683.

"Dr. Ruysch was an anatomist, botanist and chief instructor to the city midwives. Four years later Isaac Newton would publish his Principia.


"El Dr. Ruysch fue anatomista, botanista y jefe instructor  de las parteras de la ciudad. Cuatro años más tarde Isaac Newton publicaría su Principia".







Anatomy Lesson of Dr. Willem Röell


Cornelis Troost. 1728.
"It was a costume in The Netherlands, in Delft and Amsterdam,  to make a portrait of the officers of the surgeons guilds, performing an annual anatomic dissection. Here we see Dr. Röell dissecting a knee joint. About three decades later Jean-Jacques Rousseau would publish his Du Contrat Social and Diderot, his Dictionnaire Philosophique".

"Era costumbre en los Países Bajos, en Delft y Amsterdam, hacer un retrato de los oficiales de los gremios de cirujanos, practicando una disección anatómica anual. Aquí vemos al Dr. Röell examinando una articulación de la rodilla. Tres décadas más tarde Jean-Jacques Rousseau publicaría su Du Contrat Social y Diderot, su Dictionnaire Philosophique".







The autopsy


Paul Cézanne. 1860.
"This painting shows the physician working laboriously in the examination of the body.  To the right  a woman who seems to be leaving the place, is shown looking with disgust towards the dead man. Cézanne worked fast with the color, providing a contrast between light and darkness, which gives  more intensity to the moment.The artist passed away in 1906".

"Esta pintura muestra al médico trabajando laboriosamente en la disección de un cuerpo. A la derecha una mujer, que parece estar saliendo del lugar, mira con repugnancia hacia el hombre muerto. Cézanne trabajó rápidamente con el color, proporcionando un contraste entre la luz y la oscuridad, lo cual dio más intensidad al momento. El artista  falleció en 1906 ".






The Clinic of Dr. Gross


Thomas Eakins. 1875


"Dr. Samuel David Gross is seen here demonstrating a surgical procedure in Philadelphia. Although it was considered as a horrible yet fascinating picture of his time, in 2002 it was called the finest 19th-century American painting. Eakins included himself at the left side, sketching or writing".



"Aquí se ve al Dr. Samuel David Gross demostrando un procedimiento quirúrgico en Filadelfia. Aunque se la consideró como una horrible pintura en su época, en 2002 fue llamada la mejor pintura del siglo XIX. Eakins se incluyó a sí mismo en el lado izquierdo, dibujando o escribiendo".










Manuel Lasso






















No comments:

  Ode to a Nightingale BY JOHN KEATS The emotional state of Keats was very important in t...